Det korta svaret är: ja.
Är du etablerad och har byggt upp ditt varumärke redan är du före många nystartade (eller de som just slutat tro att SoMe är en fluga) och kan gå direkt till GÅ utan att passera fängelse. Men träffar du rätt? För att din annonsering ska lyckas behöver du vara säker på vilken din målgrupp är och rikta din annons så att rätt personer ser din betalda annonsering (för att undvika att elda för de berömda kråkorna). Känner dig din målgrupp? Få koll! Genom att utnyttja statistiken från din META-business (alltså f.d Facebook) och att se till att ha google analytics installerad på din hemsida kan du drunkna i data – eller fina dina nyckeltal och hålla dig uppdaterad på dem.
Har du INTE ett gigantiskt konto med rätt typ av följare, där du når ut och inspirerar dina potentiella kunder – ja då är det kanske mer varumärkesuppbyggande-hästen du ska satsa din tid och dina pengar på – bygga upp tillit och stärka ditt varumärke. Satsa på att nå ut bredare och fånga fler följare än släkt, vänner och närmast sörjande.
Annonsering är förstås en sak, men genom sociala medier kan du skapa engagemang och lojalitet när du interagerar direkt och uppriktigt med dina kunder. Utan ett organiskt innehåll kan du annonsera hur mycket du vill, men du kommer inte få den spridning och de interaktioner du önskar. Med en större och aktiv följarskara får du data till att skapa riktade (och uppskattade) annonser, som baserat på demografi, intressen och beteenden ökar chansen att nå fler relevanta och potentiella kunder. Lätt va? Förstås inte, men helt sant faktiskt.
På Deilig Media jobbar vi bland annat med att skapa relevant innehåll – bilder och sånt, som du kan posta på ditt företags hemsida och i era sociala kanaler. En röd tråd som underlättar när du ska hålla dina kanaler up to date och intressanta. Hinner du inte med? Kunder vi gillar extra mycket hjälper vi också att posta innehåll, svara på inlägg och meddelanden, Bland en massa annat.
Tror du att vi kan hjälpa dig med det ena eller det tredje? Släng iväg ett mail på hello@deiligmedia.se och berätta vad du behöver hjälp att lösa så bokar vi inte fika och ett gott snack!